Робота з сім’ями вимушених переселенців
РОБОТА СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА З СІМ’ЯМИ ВИМУШЕНИХ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ
Опираючись на досвід ряду країн, які перебували в
конфліктних ситуаціях, можна говорити, що значне зростання насильства в збройних
протистояннях призводить до збільшення випадків прояву домашньої агресії та насильства
стосовно жінок і дітей як у період розгортання самого конфлікту, так і по його
завершенні.
Невідкладної, виваженої
та високопрофесійної допомоги потребують жінки та діти із соціально незахищених категорій, сім’ї, члени яких
загинули або були поранені в ході трагічних подій, зокрема, вдови, які
залишилися єдиними годувальниками родин, сім’ї військовослужбовців, які стають
внутрішніми мігрантами. Надзвичайної уваги потребують діти із сімей, в яких
загинули їхні рідні та близькі, друзі і знайомі. Працівникам психологічної
служби необхідно знати про такі сім’ї, своєчасно надати необхідну психологічну
та соціально-педагогічну допомогу.
Загалом, складність сьогоднішньої ситуації пояснюється ще
й тим, що військове протистояння триває, і важко передбачити час та спосіб його
завершення. Все це, безперечно, посилює тривожні настрої в суспільстві, страхи,
розчарування і вимагає адекватної роботи працівників психологічної служби.Завдання соціально-психологічної роботи полягає у наданні
можливості дитині знизити навантаження деструктивного впливу.
До завдань психологічної служби входить психологічний
супровід і підтримка розвитку особистісних ресурсів дитини, психологічне
консультування з подолання наслідків травмуючих ситуацій, розширення способів
поведінки. Ці завдання вирішуються в консультуванні, профілактичних бесідах,
психокорекційній роботі.З метою профілактики або мінімізації негативних наслідків
конфліктних подій, важливо формувати знання у дітей, батьків та педагогічних
працівників про ситуацію що склалася. Особливо це стосується необхідності
відстеження нових законів та інших нормативно-правових актів, які приймаються з
метою захисту та надання допомоги особам у складних життєвих обставинах.
Своєчасне донесення такої інформації до дітей, батьків та педагогічних
працівників сприятиме зверненню по допомогу осіб які її потребують, водночас
запобігаючи більш складним наслідкам перенесених подій.Працівники психологічної служби у питаннях превентивних
заходів повинні знайти нові підходи до взаємодії з учнями та їхніми батьками. У
цьому можуть допомогти різні профілактичні програми навчання учнів новим формам
поведінки, виховання стресостійкості особистості, здатної самостійно, ефективно
і відповідально будувати своє життя. Профілактичні програми, призначені для
проведення групових занять з учнями та їх батьками, можуть включати:• групові заняття
з розвитку комунікативних навичок як в учнів, так і в батьків;
• групові заняття
з профілактики асоціальної поведінки з основами правових знань;
• групові заняття,
спрямовані на допомогу в досягненні позитивних життєвих цілей тощо
Одним із дієвих способів установлення безпечного,
комфортного середовища в навчальному закладі, вирішення учнівських конфліктів є
впровадження програм примирення серед однолітків (кола цінностей, медіації).
Шкільні служби порозуміння сприяють покращенню загального мікроклімату,
зниженню кількості конфліктів і випадків прояву насильства серед учнів,
посиленню ролі та участі батьків у процесі виховання дітей.Завдання соціально-психологічної роботи з дітьми із сімей
вимушених переселенців визначаються проблемами, розв’язання яких вимагає:• інтеграції
виховних впливів на дитину в загальноосвітньому навчальному закладі;• формування
об’єктивної самооцінки у дітей, життєвих планів, здійснення профорієнтації;• виявлення
порушень прав дітей та їх захист;• корекції
поведінки дитини;• відвідання
дитини вдома і вивчення умов її життя, виховання і розвитку;• правової
просвіти щодо прав дітей, в тому числі щодо соціального оточення, яке
опікується дітьми Специфічна
робота у конфліктний та постконфліктний період як з дітьми, так і з дорослими
хоч і є новою для багатьох спеціалістів психологічної служби, проте однозначно
вимагає від них відповідального ставлення, високого професіоналізму з питань
профілактики наслідків стресів і дистресів, гострих емоційних станів,
переживання горя і втрат, попередження різних проявів міжособистісних
конфліктів, насильства в освітньому середовищі, а також чуйності і поваги до
кожної особистості.Майже всі
діти-переселенці мають досвід життєвих потрясінь і потребують допомоги з
відновлення їхнього психологічного здоров’я.Основні напрямки діяльності соціального-психологічної
роботи з сім'ями-переселенцями, повинні містити наступні дії:-
соціально-педагогічна
допомога сім’ям вимушених переселенців
у налагодженні соціальних зв’язків із місцевими закладами охорони здоров’я, соціальних служб, закладів і
установ освіти, забезпеченні дітей підручниками, іншим навчальним приладдям;
-
надання
соціально-педагогічної і психологічної допомоги дітям, учням в процесі їх адаптації до нових умов
навчально-виховного процесу та
встановлення нових соціальних
зв’язків у навчальному закладі;
-
залучення
дітей з метою їхньої самореалізації до різноманітних гуртків та секцій;
-
залучення
дітей-переселенців до активної виховної і розвивальної діяльності в позаурочний
час;
-
створення
сприятливого соціально-психологічного клімату в навчальному закладі та
оптимізація змісту і форм психологічної
просвіти педагогічних працівників
і батьків;
-
недопущення
своїми діями чи бездіяльністю вторинної
травматизації учасників навчально-виховного процесу та, у разі потреби,
перенаправлення дітей, батьків і педагогів до інших спеціалістів
(психотерапевта, невролога тощо);
-
у
процесі роботи суворо дотримуватися вимог методик та Етичного кодексу
соціального педагога;
-
залучення до надання психологічної
допомоги висококваліфікованих фахівців,
практичних психологів, психотерапевтів, консультантів ПМПК;
-
надання
інструментарію для тих, хто безпосередньо працює з постраждалими у вигляді
розробки буклетів, методичних розробок, проведення навчальних семінарів і
семінарів з обміну досвідом;
-
внесення
корективи у плани роботи всіх класних керівників, котрі задіяні у наданні
допомоги постраждалим;
-
виявлення
порушень прав дітей та їх захист, корекція поведінки дитини;
-
відвідання
дитини вдома і вивчення умов її життя, виховання і розвитку, правової просвіти
щодо прав дітей, в тому числі щодо соціального оточення, яке опікується дітьми
[2;6].
Соціально-психологічний
супровід дітей-переселенців має бути спрямований на забезпечення успішної
адаптації дітей у закладі освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар